Zoeken in deze blog

zaterdag 19 augustus 2017

1. Het eerste rondje

 



Bier en geschiedenis!

Dat is waar het om zal gaan in deze blog. Eigenlijk ben ik al jaren een geschiedenisfanaat en de laatste jaren ben ik mij ook meer gaan verdiepen in de achtergronden van het gerstenat dat ik zo graag mijn keelgat in laat klokken. Simpelweg een kratje pils wegtikken vond ik nooit zo interessant. Wel houd ik van een goed bier. Om aan mijzelf te verantwoorden dat ik me aan al die alcohol laaf vind ik het leuk om me daarbij meer te verdiepen in de achtergrond van het betreffende merk of biersoort. Zo drink je nog een beetje verantwoord houd ik mezelf voor.

Door mijn interesse in geschiedenis is het eigenlijk niet gek dat de geschiedenis van bier in het algemeen, maar ook de historie van verschillende bierstijlen en merken mijn interesse wekte. Als geschiedenisliefhebber kun je in bierland je hart redelijk goed ophalen. Menig etiket wordt gesierd met een middeleeuws jaartal, een imponerend wapenschild of een illustere abdij. Blijkbaar voegt het idee dat het genuttigde brouwsel al eeuwenlang middels noest meesterschap tot stand komt iets toe aan de smaakbeleving. Bij het "onderzoekend consumeren" kom je er toch al vrij snel achter dat die voorgewende historie veelal meer op marketing dan op feiten is gebaseerd. Heel erg vind ik dat nu ook weer niet. Bier is beleving. Ik laat me gewillig een rad voor ogen draaien. Toch is er wel degelijk een bestaande geschiedenis van het Nederlandse bier. Daar heb ik me de afgelopen jaren meer in proberen te verdiepen. Van mijn bevindingen wil ik verslag doen in dit blog.

Ik heb daarbij overigens niet de illusie dat ik heel veel nieuwe feiten zal onthullen. Er is al eerder heel diepgravend en volledig onderzoek gedaan door anderen. Giganten als Marco Daane (auteur van "Bier in Nederland, een biografie"', Roel Mulder (auteur van "Verloren Bieren van Nederland") en ook Freek Ruis met de site van brouwerij Witte Klavervier mogen hierbij niet onvermeld blijven. Via hen kreeg ik meer zicht op oudere en vaak niet meer bestaande bierstijlen als Kuit, Princesse en Mom. Ik heb er veel over gelezen, maar vond het toch lastig om op basis daarvan de gruit-, kuit-, mom, mol, knol, hoppen, joppen en jopenbiertjes uit elkaar te houden. Gelukkig bloeit de Nederlandse bierscene als nooit tevoren en blijkbaar zijn er veel brouwers met eenzelfde geschiedenistik als ik. Veel verloren gewaande bierstijlen zijn de laatste tijd namelijk weer herontdekt en (na)gemaakt. Soms moest ik er flink wat moeite voor doen om ze te pakken te krijgen, maar dat maakte de vangst eigenlijk alleen maar mooier. Ik heb nu een aardig arsenaal in mijn kelder staan aan Nederlands historisch bier. Alle ingrediĆ«nten lijken aanwezig om een interessante proefondervindelijke queste te starten naar het nevelige Nederlandse bierverleden.

Ik zal in deze blog proberen de biergeschiedenis van Nederland chronologisch na te lopen en daarbij een korte weergave geven van de bestaande kennis zoals die door de eerder genoemde pioniers is opgediept. Het leukste wordt het als ik al die theorie kan verlevendigen door zelf het betreffende bier te drinken natuurlijk. Het blog is misschien in eerste instantie een manier om de bestaande kennis voor mijzelf te ordenen en me te dwingen deze meer te doorgronden. Wellicht dat het ook voor anderen interessant kan zijn. We zullen zien. Ik heb er in ieder geval veel zin in en proost op voorhand op een smaakvolle ontdekkingsreis.

Op uw gezondheid!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten